Jak vznikl úplně první model Thermomixu®?

Thermomix® je nedílnou součástí života mnoha z nás. Kdo ale za nápadem vlastně stojí a jak vznikl první model?

Vorwerk, 60. léta: V nabídce společnosti Vorwerk bylo více domácích spotřebičů, kdy všechny byly prodávány prostřednictvím přímého prodeje. Kromě hlavního produktu vyráběl a prodával Vorwerk vysavače, podlahové stroje, lednice, odšťavňovače a mixéry. V rozhovoru s Hansjörgem Gerberem se dozvíte, jak se přístroj Thermomix® stal skutečně všestranným pomocníkem.

Pane Gerbere, jak jste se dozvěděl o Vorwerku?
Po studiu obchodu v Zurychu jsem na několik let odjel do Peru. Chtěl jsem se naučit španělsky a objevovat svět. Bylo mi teprve 20 let a v kapse jsem měl 30 dolarů. Pracoval jsem v Limě ve společnosti Impex SA. Dováželi jsme výrobky z Vorwerku, které jsem objevil na veletrhu v Hannoveru. Vorwerk měl v nabídce mnoho domácích spotřebičů, z nichž všechny byly prodávány jednotlivě prostřednictvím přímého prodeje a ukázek u zákazníků. Nejvíce na mě zapůsobil Vorwerk.

Proč?
Hlavním argumentem pro tento přístroj byla zdravá výživa. V podrobném popisu byly vysvětleny různé nutriční výhody ovoce a zeleniny, které mohly být odšťavněny. V závislosti na druhu ovoce a zeleniny měly všechny tyto šťávy léčivý účinek pro naše orgány. Kromě toho jsou prevencí proti nemocem, a proto jsou pro naše zdraví dobré.

V roce 1963 jste nastoupil do Vorwerku ve Francii. Jaké máte zážitky?
Když jsem nastoupil do Vorwerku ve Francii, prodávali jsme hlavně vysavače u vchodů do domů v Lille a Paříži. Vzhledem k tomu, že tento distribuční kanál využívaly i jiné společnosti, byl brzy rozšířen prodej vysavačů skrz návštěvu domácností. Obtížnější bylo zajistit demonstraci. Všiml jsem si, že zákazníci byli hned zvědaví, hlavně co se týče kuchyňských spotřebičů.

Takže jste se zaměřili hlavně na tato zařízení?
Ano, a naše demonstrace rychle přitahovaly pozornost. V tržbách jsme zaznamenali potěšující vývoj. Obzvláště úspěšní jsme byli s odšťavňovačem na severu Francie. Vzpomínám si na prodejce v Lille. Pravidelně prodával přes 30 odšťavňovačů měsíčně. Na úspěch ve Francii jsme chtěli navázat. Protože však obchody nešly vždy tak hladce, jak jsme doufali, museli jsme najednou překonat novou překážku.

Jaká překážka to byla?
Největší výrobce domácích spotřebičů ve Francii v té době uvedl na trh téměř stejný odšťavňovač jako my, ale za třetinu naší prodejní ceny. V důsledku toho se náš prodej odšťavňovačů zhroutil. Naštěstí měl Vorwerk ve svém sortimentu také domácí kuchyňský stroj VM10. Kromě dalších výhod jsme i zde mohli zabodovat prodejním argumentem zdravé výživy.

Máte nějaký příklad?
Například v případě jablečného džusu se nám podařilo zvýraznit zdravotní přínosy dužniny, kterou jsme po rozdrcení jablka ve vodě oddělili od šťávy pomocí filtru. To nám umožnilo rozšířit prodej mixéru. A protože jsme se často setkávali s velkými rodinami na severu, dokázali jsme je přesvědčit o levné a snadné výrobě polévek.

VM10 však ještě neměl funkci zahřívání. Jak jste tehdy s přístrojem vařili polévky?
Před rozmixováním jsme kousky zeleniny museli zalít vroucí vodou. To fungovalo perfektně a bylo to přijímáno velmi dobře. Negativní zkušenost s odšťavňovačem ve mně ale doznívala a říkal jsem si, jak dlouho bude trvat, než náš úspěch rozbije levný konkurenční mixér.

Takže strach z konkurence vás povzbudil k hledání způsobů, jak se zlepšit?
Ano, ale určitá situace byla v té době rozhodující. Jednoho dne jsem doprovázel nového poradce na demonstraci produktu na předměstí Paříže. Všechno šlo jako po másle. Ukázka byla dobře připravena a konzultant musel pouze převařit vodu. Nejprve hledal vhodný hrnec. V polici nad plynovým sporákem našel pánev. Ozvala se hlasitá rána a on ji málem upustil. Po nalití litru vody musel zapálit plyn, aby se voda začala vařit. Bohužel jsme neměli žádné sirky a trvalo poměrně dlouho, než zákazník nějaké našel. Po tomto přerušení mohla demonstrace konečně začít.

Do jaké míry vás tato zkušenost inspirovala k tomu, abyste přišli s nápadem na Thermomix®?
Přemýšlel jsem, proč neohříváme vodu přímo v nádobě mixéru. To by nám ušetřilo hledání zápalek a byli bychom o krok napřed před konkurencí. Brzy poté mě v Paříži navštívil technický ředitel společnosti Vorwerk Elektrowerke. Ve svém bytě v Garches, předměstí Paříže, jsem mu ukázal, jak připravujeme polévku v mixéru. On a jeho žena byli ohromeni. 29. srpna 1968 jsem mu dal vlastní náčrt s mým nápadem vybavit mixér topnou funkcí. Požádal jsem naše inženýry v Německu, aby můj nápad uvedli do praxe.

A implementace proběhla hladce?
Ne tak docela, funkce ohřívání nám činila největší problémy. Geniální nápad nakonec vzešel od Karla-Heinze Doerenkampa. Byl jedním z mých vážených spojenců a dohlížel v té době na vývoj prototypu. Jeho brilantním návrhem bylo kombinovat nastavení času a tepla, protože čím delší je doba mixování, tím více se přístroj zahřívá.

Co se dělo dál?
Technologie Vorwerku vyvinula prototyp, který jsem zkoušel během své letní dovolené v Normandii. Samozřejmě jsem se také snažil mixovat a ohřívat jiné potraviny. Zpočátku jsem se bál dotknout mixéru, protože byl pod napětím. Ale toto rychle odeznělo a já experimentoval. Neomezoval jsem se na polévky a džusy. Když jsem smíchal hrst rýže s trochou vody a udělal z ní kaši, uvědomil jsem si, že kuchyňský robot s ohřevem je víc než jen "polévkovar". Okamžitě jsem tedy vypustil termín "Soup Boy" z projektu.

Jak jste přišli na název Thermomix® a finální model?
Na bílý papír jsem černým fixem nakreslil lichoběžník, který představoval základnu kuchyňského spotřebiče se dvěma kulatými tlačítky a označenými nastaveními. Levý knoflík označený "Mix" reguloval rychlost a pravý knoflík označený "Thermo-Mix" ovládal teplotu. Značka se zrodila 9. července 1970. Tak vznikl první model Thermomix®.

Jak byl nový kuchyňský robot přijat zákazníky?
Velmi rychle se rozkřiklo, že s kuchyňským robotem Thermomix® můžete dělat tolik nových věcí. Podařilo se nám také inspirovat nejznámější kuchaře ze všech regionů Francie, kteří pracovali spontánně a dobrovolně, aby nám dali k dispozici své recepty pro naše kuchařky. Kuchyňský přístroj Thermomix® se brzy stal známým v dalších zemích, jako je Itálie, Španělsko a Německo, a za 50 let se vyvinul v úspěšný produkt skupiny Vorwerk.

Proč je Thermomix® i dnes tak úspěšný? 
Protože miliony zákazníků jsou přístrojem nadšeni a kreativním způsobem neustále objevují nové možnosti.

Curych, 15. října 2014, Hansjörg Gerber.
 

 

 

Doporučené články

Přihlášení k newsletteru

To nejnovější přímo do Vašeho e-mailu. Informace o zpracování osobních údajů (GDPR).